Leg og Læring

By | 2018-05-03T15:36:18+00:00 May 3rd, 2018|Uncategorized @da|

Børnehavealderen kaldes legealderen. Psykologen Mogens Hansen (2002) definerer leg på følgende måde:

”Biologien har indbygget et snedigt udregnet system for aktivitet og undersøgen i menneskebørn og dyreunger. Systemet går ud på, at vi har lyst til at blive bedre til alting. At blive bedre til at gå, at løbe, at klatre, at hoppe, at spille bold, at forstå regler, at være sammen med kammerater, at forstå os selv og at se en mening med det hele.”

Som det ses ovenfor findes der mange studier for legs indflydelse på læring, og alt peger på at den indflydelse er positiv. Se eksempelvis videoen nedenfor, hvor forskere fra Syddansk Universitet forklarer hvordan fysisk aktivitet giver blod til hjernen, øger hormontallet og i sidste ende øger indlæringsevnen. Samtidig fører leg og fysisk aktivitet til bedre trivsel og socialt sammenhold.